2022 Menu
At Vælge 22
Uge 42, 2022
af Rick Joyner

Som vi har set på, er der fire trin til forberedelse til tjeneste:

1) undervisning,
2) træning,
3) udrustning og
4) indsættelse.

Det meste af Kristi legeme ser ud til at sidde fast i undervisningstilstand, med lidt træning, mindre udrustning og endnu mindre frigivelse af legemet til deres kald. Ef. 4:15-16 siger:

15 Men, snarere tale sandheden i kærlighed [altså i alle ting, både i vores tale og handle i sandhed, så vores liv udtrykker Han's sandhed] så vi kan vokse op i alle ting i Ham, som er Hovedet, Kristus selv (Messias, den Salvede).
Ef. 1:22, 5:23. Kol. 1:18, 2:10. 2 Pet. 3:18. SANDHED Ef. 4:21.

16. Ham skyldes det, at hele legemet [kirken i alle dens forskellige dele så hver del fungerer korrekt] og vokser sin vækst, så det opbygges i [uselvisk] kærlighed, idet alle de enkelte led hjælper til at knytte og holde det hele sammen, efter den kraft, der er tilmålt hver enkelt del.
1 Kor. 12:12,27, 16:14. Kol. 2:19.

Hvordan kan vi vokse til et sted, hvor der er en "korrekt funktion af hver enkelt del" , når mindre end 5% af alle kristne overhovedet kender deres del, meget mindre funktion i den? Et stort spørgsmål, vi må stille, er, hvordan kan vi anvende disse andre vigtige forberedelsesniveauer for, at legemet kan opnå dette?

Først begynder vi med at forstå, at Det Nye Testamentes tjeneste blev givet for at udruste de hellige til arbejdet med tjenesten, ikke for at udføre alt arbejdet i tjenesten selv. Den store opgave er at "gøre disciple". Enhver tjeneste, der ikke gør dette, er ikke en sand tjeneste i Det Nye Testamente. Man kan være en stor prædikant, veltalende og salvet, men ikke være en udrustende tjeneste i henhold til disse kvalifikationer.

For eksempel kan man være en dygtig, professionel læge uden healingsgave. Gud kan og vil salve selv vantro til en vis grad med det, der i Skriften kaldes "fælles nåde", som gives til alle mennesker. Det er naturlige talenter, som ingen har, medmindre Gud giver dem, selv for dem, der ikke tror på ham. Men når vi møder en læge, som også er kaldet til at være healer, er der en forskel. Deres praksis er mere end et job eller erhverv – det er et kald. Deres patienter er mere end et antal; de er mennesker, som de har medfølelse med.

Fælles nåde har værdi og kommer fra Gud, selv når modtageren ikke anerkender Ham. Tænk over det: Vil du hellere have en yderst dygtig hjernekirurg, der ikke kender Gud til at operere din hjerne, eller en oprigtig, åndsfyldt praktikant? Det er rigtigt at ære almindelig nåde fra Gud selv hos dem, der ikke anerkender Ham. Alligevel overskrider de, der kaldes som healere, overskrider naturlige færdigheder og har et højere niveau af nåde fra Gud kaldet i Skriften "særlig nåde". Selvfølgelig ville dette være den perfekte læge.

Det samme gælder i Kristi legeme, selvom det ikke burde være det. En kirkeleder kan være kyndig, dygtig og velformuleret i at forkynde, hengiven til ekspertise, men ikke kaldet. Der kan stadig være en velsignelse over deres arbejde, fordi Gud kan og vil velsigne selv det, Han ikke vil bebo. Vi kan være de bedste professionelle på alle måder, men det er ikke det samme som at være udvalgt og kaldet af Gud. For de kaldede er der en "særlig nåde", der overgår naturlige og professionelle evner.

Gud velsignede Ismael og gjorde ham til en stor nation. Mange gerninger i dag er "åndelige Ismaels". De er ikke kaldet af Gud, men frembragt af mennesker. Gud vil velsigne dem så meget som Han kan, men de vil ikke være Han's lovede afkom. Ligesom Ismael vil de også ende med at forfølge Isak, de kaldte, når de bliver åbenbaret. Af denne grund bør vi ikke være alt for imponerede over, hvad Gud har velsignet, men snarere søge, hvor Han's nærhed forbliver, ledt af dem, der bliver i Han's nærhed.
Ugens Ord 43
OP